AKILLARA ZİYAN AMORTİ HESABI


ANKARA Büyükşehir Belediye Başkanı, 12.3.2007 tarihinde, Kuğulu Kavşakları açıldığında, gerçekleşmesi muhtemel benzin tasarrufunun 6 ay içinde kavşaklara harcanan paraları nasıl amorti edeceğini açıkladı.

Açıklamasında, bir taşıtın daha önce kavşakta beklemesi sonucu 0,46 YKr (460 bin TL) fazla benzin yaktığını, bunu 200 bin taşıtla çarptığında 6 ayda harcanan paranın karşılanacağını belirtti. Belediye Başkanına şu soruları sormak istiyorum. Cevaplarsa tüm Ankaralılar memnun olur:

1. Taşıt başına 0,46 YKR (460 bin TL) hesabını bir aracın kaç dakika fazladan beklemesi üzerine nasıl dayandırdığınızı açıklar mısınız? Hesabınıza göre günde (200 bin X 2,80)= 32.857 litre fazladan benzin tüketildiği çıkarımını nasıl yaptınız?

2. Belediye Başkanı daha önce bu yoldan günde 100 bin araç geçtiğini belirtiyor. Peki şunu soralım: Daha önce bu taşıtların hepsi mi trafik sıkışıklığında 15 dakika ilaveten bekliyordu? Pik saatler denilen sabah (7:30-9:00) ve akşam saatleri (17:00-18:30) dışında, (trafik sıkışıklığı yaşanmayan saatlerde) bu yolu gün içinde kullanan araçlar ki, bu da en az (50 bin araç demektir) bir-iki dakika içinde o yolu geçmiyor muydu? O zaman bu hesaptan yarısını düşmek gerekmez mi?

3. Kavşaktan durmadan geçse bile arabalar hareket halindeyken benzin harcamaz mı? Onun hesabını da bir zahmet yapabilir ve hesaptan düşebilirler mi?

4. Bu kavşaklardan durmadan geçeceği belirtilen taşıtlar kuzeyde Akay kavşağı ve Kızılay, güneyde ise Atakule kavşaklarında gelip tıkanmayacak mı? Dolayısıyla Kuğulu kavşaklarındaki önceki bekleme süresi, sonrasındaki kavşaklara iki kat fazla olarak taşınmayacak mı? Bugüne kadar olduğu gibi ’o kavşaklarda köprülü kavşak yapılması gerekli’ denilip yine trilyonlarımız savrulmayacak mı? Bu hesabı da ortaya koyar mısınız?

5. Kavaklıdere kavşaklarına aşırı taşıt yığılmasına, daha önce İnönü Bulvarı üzerine bu yönetim tarafından yapılan köprülü kavşaklar ve Akay kavşağının neden olduğunu, dolayısıyla fazladan bir bekleme varsa bile, bunu uyguladığınız yanlış ulaşım politikaları sonucunda kendinizin yarattığınızı da açıklar mısınız?

6. Daha önce toplu taşıma araçlarını kullanan kişilerin, yapılan katlı kavşaklar ve toplutaşım sistemlerinin kaderine terk edilmesi sonucu otomobil kullanımına yönelmesi, bu nedenle ortaya çıkan benzin harcamalarını, çevre kirliliğini ve bunun ulusal ekonomiye etkilerini de değerlendirir misiniz?

HESAP YAPALIM

Ayrıca, Belediye Başkanının hesabına bazı eklemeler de ben yapmak istiyorum:

Kavşaklar açıldıktan sonra kesintisiz trafik yüzünden karşıya geçemeyecek ve ölecek, sakat kalacak yaya sayısı: 121

Kaldırılan otobüs durakları nedeniyle toplutaşım yolcularının fazladan yürüyecekleri mesafe: 500 metre

Daralan (bazı yerlerde tamamen yok edilen) kaldırımlar nedeniyle hareketi kısıtlanacak yaya ve engelli sayısı: 100 bin

Hızdan dolayı gerçekleşecek kaza sayısı ve bunların maddi, manevi kayıpları: Trilyonlar

Daha fazla taşıtın bu yola akımı sonucu artacak egzos kirliliği ve gürültü...

Hesapları nasıl mı yaptım? Belediye başkanının kullandığı yöntemle... Uydurdum...

Eser ATAK

Hiç yorum yok: